חיפוש

מהי עתירת אסיר ומתי ניתן להגיש אותה

בעת שאדם מרצה מאסר בפועל, הוא נתון למרות שירות בתי הסוהר, אשר פועל מכוח פקודת בתי הסוהר ופקודות נציבות אשר מסדירות את שלל היבטי החיים של האסירים במהלך שהותם בין כתלי הכלא.

במקרים שבהם סבור אסיר כי החלטה של שירות בתי הסוהר היא פוגענית ואינה סבירה, באפשרותו להגיש עתירה מנהלית לבית המשפט המחוזי המצוי במחוז בו הוא מרצה את מאסרו. 

 

עתירת אסיר – הליך מנהלי

המקור החוקי המאפשר הגשת עתירת אסיר הוא סעיף 62א לפקודת בתי הסוהר. סעיף זה קובע כי באפשרותו של אסיר להגיש עתירה בכל עניין הקשור למאסרו או מעצרו. את העתירה יש להגיש לבית המשפט המחוזי אשר דן בה במסגרת מותב של שופט יחיד.

עתירת אסיר היא הליך מנהלי המכוון בדרך כלל כנגד החלטות שירות בתי הסוהר. על פי עקרונות המשפט המנהלי, על מנת להתערב בהחלטת שירות בתי הסוהר שכנגדה מופנית העתירה, על האסיר להצביע על כך שמדובר בהחלטה שאינה סבירה. ניתן ליצור קשר עם משרד עו"ד סיוון כהן לשם קבלת מידע נוסף בנדון.

 

כללי הבסיס בעת הגשת עתירת אסיר

אסיר המעוניין להגיש עתירה כנגד שירות בתי הסוהר, נדרש לנמק את עתירתו ולפרט בה את אופן מיצוי ההליך המנהלי טרם הגשת העתירה. פירוש הדבר שאת העתירה עליו להגיש רק לאחר שפנה קודם לכן לרשויות הכלא וביקש שיינתן מענה לפנייתו. במידה שפנייתו נדחתה, ייחשב האסיר כמי שמיצה את ההליך המנהלי וניתן יהיה לדון בעתירתו.

 

הדיון בעתירה לאחר הגשתה

לאחר הגשת העתירה, יחליט בית המשפט האם לבקש את תגובת שירות בתי הסוהר ולדון בעתירה או לדחות אותה על הסף ללא צורך בתגובת שירות בתי הסוהר. דחיית העתירה על הסף אפשרית בין היתר במקרה של אי מיצוי ההליך המנהלי מול שירות בתי הסוהר, הגשת עתירה קנטרנית או טורדנית, אי גיבוי העתירה בתצהיר או הגשת עתירה לאחר שעתירה בנושא דומה נדחתה קודם לכן.

 

הגשת עתירה כנגד החלטת הממונה על עבודות השירות

המונח מאסר בפועל מתייחס לא רק לאסיר השוהה בבית הכלא, אלא גם למי שנדון לביצוע עבודות שירות. עובד השירות כפוף לממונה על עבודות שירות שהינו גורם המשויך לשירות בתי הסוהר. באפשרות הממונה להפקיע את עבודות השירות של עובד השירות ולשלוח אותו מאסר ליתרת התקופה שנותרה לו לריצוי מאסרו.

הפקעת עבודות שירות נעשית בדרך כלל במקרים של אי התייצבות עובד השירות לביצוע עבודות השירות שהוטלו עליו. על ההחלטה של הממונה על עבודות השירות להפקיע את עבודות השירות ולשלוח את עובד השירות לריצוי מאר מאחורי סורג ובריח, ניתן להגיש עתירת אסיר.

 

עתירת אסיר – הכלי של האסיר מול הרשות

השהות במאסר מלווה בניתוק האסיר מסביבתו ובעיקר מהשליטה על חייו. יחד עם זאת, היותו של אדם אסיר אינו גוזר עליו ניתוק מזכויותיו הבסיסיות. הכלי החוקי של עתירת אסיר, מאפשר לכל אסיר להשמיע את זעקתו בפני מערכת המשפט במקרה של פגיעה בזכויותיו במהלך מאסרו.

לפרטים היכנסו לאתר משרד ע"ד סיוון כהן.

איש משפט

 

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
עבירת סחיטה
מה נחשב כעבירת סחיטה?

בחברה של היום, פעילות פלילית נפוצה למרבה הצער. סחיטה במיוחד הפכה לדאגה משמעותית עבור רשויות אכיפת החוק ואנשים פרטיים כאחד. סחיטה באיומים, מעשה פלילי הכרוך

קרא עוד »