חיפוש

זכויות האישה אחרי לידה

לידה היא חוויה מאוד משמחת ומאוד משמעותית לעובדות – יצירת חיים שמובילה לשינוי מהותי של כל אורחות החיים שהיו קודם לכן. עם זאת, לא כולם רואים את שינוי המצב הזה לטובה ומעסיקים רבים, לצערנו, מפלים את העובדות שחזרו מחופשת הלידה.

האפליה יכולה להיות ברורה ומובהקת, אלו המצבים ה'קלים', אולם מצבים קשים יותר תולים את היחס השונה שמוענקת לעובדת באופן מוסווה יותר – כזה שעל אף מוביל להרעת תנאים מסוימת נעשה במראית עין של התחשבות או דברים בסגנון הזה.

לפי החוק עובדת שחזרה לאחר לידה זכאית לחזור לאותה המשרה שהייתה בה ולאותם התנאים בדיוק, זאת בכפוף לחריג לפיו אם קרו נסיבות מיוחדות ניתן לייצר שינויים מסוימים במשרה של העובדת, בשל שינויים ארגוניים קיצוניים למשל.

 

פגיעה בהיקף המשרה

אחד הדברים הנפוצים ביותר שנעשים לנשים בהריון הוא קיצוץ בהיקף המשרה של האם הטרייה. בין אם זה נעשה בגלוי או באופן סמוי – הדבר אסור לפי החוק, לפחות עד שישים ימים מעת חזרתה של העובדת, אלא באישור של משרד הכלכלה, אישור שלרוב מורכב יחסית להשיג.

יתרה מזאת, שינוי והרעת תנאים של עובדת ששבה מחופשת הריון במקרים מסוימים יכול לעלות לכדי פיטורי עובדת שלא כדין בתקופה שבה היא מוגנת מפיטורין לפי דיני העבודה – הפרה חמורה כזו יכולה לגרור לפיצויים משמעותיים יחסית שיינתנו לעובדת.

 

מהן הנסיבות המיוחדות?

כאשר מדובר על נסיבות מיוחדת שבגינן רשאי המעסיק לשנות את היקף וטיב המשרה של העובדת מדובר בשינויים ארגוניים שעלולים לפגוע בעבודה הקודמת של העובדת. על השינויים הללו לעשות בתום לב ובכפוף לצרכים הכנים של מקום העבודה.

כמו כן, למקום העבודה ישנה חובה של ממש למזער את הפגיעה בעובדת כאשר נעשים שינויים מן הסוג הזה בדיוק מאותו הרציונל לפיו אין לפגוע בעובדת שזה עתה שבה מחופשת לידה. גם כאן – פעולה שאיננה בתום לב יכולה לגרור פיצויים משמעותיים לעובדת.

 

האם כל שינוי ארגוני יכול להוביל לשינוי משרה?

גם כאשר נעשו שינויים ארגוניים מכל סוג שהם – על המעביד החובה להעניק לעובדת תנאים כמה שיותר דומים לתנאים שהיו לא קודם לכן. השבה למשרה בתנאים אחרים באופן שהוא לא מוצדק יכולה להיות לא חוקית והפרה של הדין.

 

מי זכאית לכל הזכויות הללו?

הזכויות הללו מוענקות לכל עובד או עובדת שחוזרים מחופשת לידה לפי הדין. מדובר באוכלוסיות שהדין מגן עליהן על שום ההבנה והעידוד של שיבה לשוק העבודה, על אף שישנם קשיים רבים שכוללת השיבה מן הסוג הזה – החובה הזו מוטלת גם על המעסיק.

כאמור, הזכות היא שיבה כמה שיותר דומה למשרה שנעשתה טרם קיומה של חופשת הלידה. למעסיק ישנה את החובה למזער את השינויים ואת הנזקים שייגרמו לעובד. על מנת לוודא שזכויותיכם נשמרות פנו לאיתי אדרת – עורך דין דיני עבודה

 

אישה בתהליך הריוני

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
עבירת סחיטה
מה נחשב כעבירת סחיטה?

בחברה של היום, פעילות פלילית נפוצה למרבה הצער. סחיטה במיוחד הפכה לדאגה משמעותית עבור רשויות אכיפת החוק ואנשים פרטיים כאחד. סחיטה באיומים, מעשה פלילי הכרוך

קרא עוד »