חיפוש

אלה לא עקיצות יתוש – כל מה שרציתם לדעת על סרפדת

מה זה סרפדת

סרפדת, או בשמה הרפואי, אורטיקריה, היא תופעה של תפרחת עורית המתבטאת בהופעת גרד בעור וגבשושיות הדומות לעקיצת יתוש בקוטר של כ-10-15 ס"מ. רבים מהחולים במחלה בטוחים שזוהי מחלת עור, בגלל שהם מטופלים בה אצל רופא עור, אך זו טעות גדולה ונפוצה והבנת המחלה תקרב אתכם לטיפול נכון בה. סרפדת  מתחלקת ל- 2 סוגים, סרפדת חדה וסרפדת כרונית, וההבדל בניהם מהותי להבנה וטיפול במחלה.

 

מה היא סרפדת חדה?

סרפדת חדה היא התופעה הנפוצה יותר של מחלת הסרפדת ולמעשה, 1 מתוך 5 אנשים יחווה את הסרפדת החדה לפחות פעם אחת בחייו. סרפדת חדה נגרמת לרוב כתוצאה מאלרגיה למזון, צמחים, בעלי חיים או תרופה מסוימת ( במקרים רבים כתוצאה מאלרגיה מסכנת חיים לפניצילין) אך הסרפדת החדה עשויה להופיע גם כתוצאה ממחלה ויראלית אחרת בגוף הגורמת למערכת החיסונית לשחרר היסטמינים בגוף או מצבי דחק נפשיים.

 

מה היא סרפדת כרונית?

בשונה מהסרפדת החדה, הסרפדת הכרונית היא ברובה המוחלט (כ-98% מהמקרים) איננה תגובה אלרגית אלא מחלה אוטואימונית (= מחלה בה הגוף תוקף את עצמו). בסרפדת הכרונית המערכת החיסונית תוקפת איום שאיננו קיים בגוף בעזרת נוגדנים והיסטמינים. הסרפדת הכרונית היא שכיחה הרבה פחות מהסרפדת החדה ופוגעת בכ-1%-0.5% מהאוכלוסייה.

 

כיצד יודעים האם מדובר בסרפדת חדה או סרפדת כרונית?

במידה והופיעו אצלכם סימנים רבים שנראים כמו עקיצות יתוש על הגוף, הפנים, אצבעות הרגליים ולפעמים גם התנפחות קיצונית של השפתיים והעפעפיים והסימנים חולפים אחרי פחות מ-6 שבועות, התקף האורטיקריה ככל הנראה היה אירוע חריג שלא צפוי לחזור על עצמו, ונוכל להגדיר את הסרפדת כסרפדת חדה. במידה והסימנים לא נעלמו לאחר 6 שבועות , מדובר באורטיקריה כרונית שצפויה להימשך במקרה הטוב 6-12 חודשים, ובמקרה הרע 2-5 שנים.

 

 מה הן הסיבות העיקריות לסרפדת חדה

כאשר נסתכל על הסיבות הנפוצות למחלת הסרפדת החדה, נצטרך להבדיל באופן הטיפול במחלה ובתהליכי אבחון הגורמים למחלת הסרפדת החדה. הנה מספר סיבות אפשריות להופעת הסרפדת החדה.

תגובה אלרגית

הסרפדת עשויה להופיע על העור כתוצאה מאלרגיה לסוג מזון מסוים, בעלי חיים, צמחים או תרופה אנטיביוטית. במידה והסרפדת אינה כרונית, במירב המקרים ניתן לשייך אותה לתגובה אלרגית ולטפל בה בעזרת תרופות ומשחות אנטיהיסטמיניות תוך חקר של האלרגן הגורם.

 

מחלה ויראלית

הסרפדת החדה יכולה להיגרם כתוצאה ממחלה אחרת, שגורמת למערכת החיסונית לשחרר כמות גדולה של היסטמינים הגורמים להופעה של התפרחת המשויכת לסרפדת. בעת האבחנה של מחלת הסרפדת הרופא ינסה למצוא מחלה אחרת שגורמת להופעת הסרפדת ולטפל בה על מנת למנוע הופעת סימנים נוספים.

הסיבה הנפוצה – מצב נפשי

הסיבה הנפוצה ביותר לסרפדת החדה היא מצבי דחק נפשיים כמו אבטלה, דיכאון, לחץ וחרדה המשפיעים על המערכת החיסונית שלנו. במצבי דחק קיצוניים לעיתים המערכת החיסונית תשחרר כמות גדולה של היסטמינים כתוצאה מהמצב הקשה בו נמצאת הנפש, והגרד יופיע למראית עין "ללא כל סיבה". במצבים האלה הרופא כנראה ירשום תרופות אנטיהיסטמיניות שונות לטיפול בגרד וינחה אתכם לנסות ולהירגע.

עקיצות יתושים

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא