חיפוש

איך לרכוש נכס בבעלות קק"ל

רכישת קרקע אשר מצויה בבעלות המדינה נעשית במודל של חכירה לתקופה של עשרות שנים.

עד לפני מספר שנים, החזקה בקרקע למגורים במודל של בעלות מלאה הייתה מצב חריג למול המצב הנפוץ של חכירת קרקע למגורים.

הודות לרפורמה בתחום, ניתן בשנים האחרונות לרכוש נכסים תוך קבלת בעלות מלאה, אולם בכל הנוגע לקרקעות קק"ל, טרם הוחל מודל העברת בעלות באופן מלא.  

 

סוגי זכויות קנייניות בקרקע במדינת ישראל

ישנן מספר זכויות קנייניות הנוגעות לבעלות על מקרקעין במדינת ישראל. האחת היא בעלות מלאה על הקרקע. במצב זה, האדם הרשום במרשם המקרקעין כבעלים של הקרקע הוא בעל הזכות הקניינית הבלעדית עליה. הזכות השנייה נקראת חכירה. המונח חכירה מתייחס לשכירות ארוכת טווח שנעה בין 49 ל- 99 שנה.

הגורם המשכיר הוא למעשה המדינה שהיא הבעלים של מרבית הקרקעות במדינת ישראל. הרשויות המנהלות את הקרקעות של המדינה הן שתיים. האחת היא רשות מקרקעי ישראל והשנייה היא קק"ל.  ניתן לקבל מידע נוסף ביחס לאופן חלוקת הבעלות הציבורית בקרקע על ידי ייעוץ עם עורך דין מקרקעין חדרה.

 

ההבדל בין חכירה לרכישה

חכירת קרקע מספקת זכות הדומה לזכות הבעלות, אולם היא שומרת על הבעלות בקרקע בידי המדינה. פירוש הדבר כי כל פעולה אותה מבקש החוכר לבצע בנוגע לקרקע, דוגמת שינוי, הרחבה, מכירה או העברה לאחר, דורשת את אישור המדינה. זאת בשונה מבעלות המאפשרת לבעלי הקרקע לעשות בה כרצונו, למעט אם הדבר נוגד את היתרי השימוש בקרקע.

 

שינוי סטטוס החוכרים לבעלים

במהלך השנים האחרונות, במסגרת רפורמה בניהול רשות מקרקעי ישראל, הולכת וגוברת המגמה להעביר את הבעלות בקרקעות מידי המדינה לידי בעלותם של החוכרים. במסגרת מהלך זה, מאפשרת רשות מקרקעי ישראל למי שחוכר קרקע למגורים או תעסוקה, להגיש בקשה לרכישת הקרקע.

 

רכישת קרקע אשר בבעלות קק"ל

לצד הרפורמה שהתחוללה ברשות מקרקעי ישראל, ואפשרה לחוכרים רבים להתנתק מהצורך לקבל את אישור הרשות ביחס לכל פעולה במקרקעין, מי שחוכר קרקע בבעלות קק"ל אינו כלול ברפורמה. משכך, בכל הנוגע להעברת הבעלות בקרקע, הליך רכישת קרקע מקק"ל עודנו אפשרי במודל חכירה בלבד.

יחד עם זאת, כחלק מהרפורמה, באפשרות החוכר קרקע בבעלות קק"ל לרכוש זכות חכירה משודרגת. חכירה מסוג זה מעניקה לחוכר את מרבית ההטבות להן זכאי בעלים בקרקע, וזאת למעט הצורך באישור בעת כוונת החוכר להעברת זכויות בנכס לגורם אחר.

 

רכישת נכס בבעלות קק"ל – לא בבעלות מלאה

רצוי ומומלץ כי כל אדם אשר שוקל רכישה של נכס, יכיר את מודל ההחזקה בקרקע בישראל והאפשרויות השונות הנהוגות כנגזרת מסוג הגוף הציבורי אשר מחזיק בקרקע. הודות לרפורמה שהונהגה בתחום העברת הבעלויות בקרקעות מדינה, גם רכישת נכס בבעלות קק"ל מאפשרת כיום יותר חופש פעולה לחוכר הנכס מאשר בעבר, אף אם היא אינה מאפשרת קבלת בעלות מלאה.

סגירת עסקה

 

 

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
מגרשים למכירה
מתי נחפש מגרשים למכירה?

בימים האחרונים אנו נתקלים בפרסומים רבים שמופיעים בפלטפורמות שונות ברחבי הרשת. פרסומים אלו פונים אל אנשים שלא מכירים את תחום הנדל"ן מקרוב, במטרה לשכנע אותם

קרא עוד »