חיפוש

עדות במשטרה של אדם בעל לקות נפשית

אגף חקירות ומודיעין במשטרת ישראל קובע בין היתר נוהל מיוחד עבור דרכי הטיפול בעת חקירת אדם עם מוגבלות.

במאמר הבא נסביר כיצד מתבצעת חקירה מן הסוג הזה, איך היא משפיעה על האופן שבו לוקחים עדות ובאיזה שלב כדאי להתייעץ עם עורך דין

חקירה במשטרה היא אירוע מחייב שעשוי לקבוע את גורלו של הנאשם. עם זאת, יש הבדלים בין סוגים שונים של חקירות וכמובן גם בין סוגים שונים של נחקרים. בין היתר, ניתן לראות את זה באופן שבו אגף חקירות ומודיעין במשטרת ישראל קובע נהלים מסוימים.

אחד הנהלים המעניינים של אגף חקירות ומודיעין במשטרת ישראל מתייחס אל דרכי הטיפול בעת חקירת אדם עם מוגבלות. בראש ובראשונה, אפשר לראות שהדגש הוא על הקפדה על ערכי שוויון וכבוד האדם. בנוסף, מטרת הנוהל היא ליישם את ההתאמות הנדרשות גם במהלך החקירה – וגם בתקשורת עם בית המשפט או עורך הדין.

 

מיהו אדם עם מוגבלות נפשית?

במשטרת ישראל מגדירים אדם עם מוגבלות נפשית בתור כל אדם עם לקות אשר בגללה מוגבלת היכולת לחקור אותו, או מוגבלת יכולתו למסור עדות. לשם השוואה, אדם עם מוגבלות שכלית הוא כל אדם עם פיגור שכלי שאובחן בידי ועדת אבחון, אדם עם לקות שכלית שבגללה מוגבלת יכולתו להיחקר או למסור עדות ואדם עם הפרעה התפתחותית מורחבת.

כפי שאפשר להבין, יש הבדל מבחינת האופן שבו מותר או מתבצעת חקירה של אדם עם מוגבלות נפשית לעומת הדרך שבה עושים את זה מול אדם עם מוגבלות שכלית. בהמשך, אפשר גם להיכנס אל עובי הקורה ולהצביע על המאפיינים המשותפים לשתי החקירות.

 

איך חוקרים אדם בעל לקות נפשית?

כל עדות במשטרה מבוססת על סוג של חקירה. בשביל להגיע אל חקר האמת ועל מנת לאסוף את העדות המשכנעת ביותר, יש צורך במפגש בין שוטר לבין האזרח. בנסיבות כאלה, יש משמעות לשאלה האם מדובר על אדם בעל לקות נפשית וצריך לבדוק גם כיצד היא באה לידי ביטוי.

בפועל, חקירת אדם בעל מוגבלות נפשית יכולה להתבצע רק על ידי חוקר משטרה בעל הכשרה בנושא חקירת אנשים עם מוגבלויות. עוד טרם החקירה או לקיחת העדות, ש לבחון את הצורך להיעזר באיש מקצוע.

 

מה מותר לנחקר שהוא בעל לקות נפשית?

החוק מאפשר לכל אדם עם מוגבלות נפשית לעבור חקירה בנוכחות אדם שמלווה אותו, למעט עורך הדין או אם הדבר עלול לפגוע בחקירה. עם זאת, זה לא אומר שצריך לוותר על התייעצות עם עורך דין פלילי – אלא להפך.

מעורבות מוקדמת של עורך דין פלילי היא תנאי לשמירה על זכויות הנחקר. ספציפית עם אדם בעל לקות נפשית, זה האדם שאיתו מתייעצים כדי למנוע פגיעה בזכויות האזרח.

 

פסיקה משפטית

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא
עבירת סחיטה
מה נחשב כעבירת סחיטה?

בחברה של היום, פעילות פלילית נפוצה למרבה הצער. סחיטה במיוחד הפכה לדאגה משמעותית עבור רשויות אכיפת החוק ואנשים פרטיים כאחד. סחיטה באיומים, מעשה פלילי הכרוך

קרא עוד »