חיפוש

מחלת נפש או שאני מדמיין – מה התסמינים ומי מאבחן

מה ההבדל בין בריאות נפשית תקינה להפרעות נפשיות?

לפעמים התשובה ברורה, אך לעיתים קרובות ההבחנה אינה כה ברורה. לדוגמה, אם אתה חושש לנאום בפומבי, האם זה אומר שיש לך הפרעה נפשית או שאתה סתם ביישן או לחוץ? מתי ביישנות הופכת למקרה של פוביה חברתית? המדריך הבא יסייע לכם להבין כיצד ניתן לאבחן הפרעות נפשיות ולטפל בהן.

 

על בריאות נפשית לעומת הפרעה נפשית

בריאות הנפש היא מונח כללי המתייחס לאופן בו אדם חושב, מווסת את רגשותיו ומתנהג. לפעמים אנשים חווים הפרעה משמעותית בתפקוד הנפשי שלהם. הפרעה נפשית עשויה להופיע כאשר דפוסים או שינויים בחשיבה, בתחושה או בהתנהגות גורמים למצוקה או לשיבוש יכולתו של האדם לתפקד.

 

האם אני נורמלי? על התסמינים שעשויים להצביע על מחלת נפש

מחלת נפש עשויה להשפיע על יכולתו של אדם לשמור על קשרים אישיים או משפחתיים, לתפקד במסגרות חברתיות, להגיע לעבודה או לבית הספר, ללמוד ברמה הצפויה לגילו ולאינטליגנציה שלו, להשתתף בפעילויות חשובות אחרות. נורמות תרבותיות וציפיות חברתיות ממלאות גם הן תפקיד בהגדרת הפרעות נפשיות.

מה שעשוי להיות תקין בחברה אחת עשוי לגרום לדאגה בחברה אחרת. לכל הפרעה נפשית יש מגוון תסמינים האופייניים לה, ולכן על מנת לאבחן את קיומה של הפרעה נפשית מסוג מסוים יש לפנות לאיש מקצוע מתחום בריאות הנפש שלו הידע, הכלים והניסיון המקצועי הרלוונטי.

 

מי מאבחן הפרעות נפשיות?

אבחון של הפרעות נפשיות יכול להיעשות על ידי פסיכיאטר, פסיכולוג, עובד סוציאלי קליני או איש מקצוע אחר בתחום בריאות הנפש. רופא המשפחה עשוי להיות מעורב גם כן בהערכה אבחנתית או לספק הפניה למומחה לבריאות הנפש.

 

כיצד אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש מאבחנים הפרעות נפשיות?

המדריך האבחוני והסטטיסטי להפרעות נפשיות (DSM) הוא מדריך שמפורסם על ידי האיגוד הפסיכיאטרי האמריקאי ומסביר את הסממנים והתסמינים של מאות בעיות מתחום בריאות הנפש, כולל חרדה, דיכאון, הפרעות אכילה, הפרעת דחק פוסט טראומטית, סכיזופרניה ועוד.

ה- DSM מספק קריטריונים לביצוע אבחנה על סמך טיבם, משכם והשפעתם של התסמינים של חיי הנבדק והאנשים הסובבים אותו. הוא גם מתאר את המהלך האופייני להפרעה, גורמי סיכון ובעיות בריאותיות ונפשיות הכרוכות בה.

אבחנה של מחלת נפש עשויה להתבסס על הפרמטרים הבאים:

  • היסטוריה רפואית של מחלות גופניות או הפרעות נפשיות אצל האדם או בני משפחתו
  • בדיקה גופנית מקיפה לזיהוי או שלילה של בעיה פיזית שעלולה לגרום לתסמינים
  • שאלות על החששות והצרכים של הנבדק
  • שאלות על האופן בו אירועים או שינויים אחרונים בחיי הנבדק – טראומה, מערכות יחסים, עבודה, מות חבר או קרוב משפחה – השפיעו על האופן בו הוא חושב, מרגיש או מתנהג
  • שאלונים או בדיקות פורמליות אחרות המבקשות את המשוב של הנבדק על האופן בו הוא חושב, מרגיש או מתנהג במצבים טיפוסיים
  • שאלות על שימוש באלכוהול וסמים בעבר ובהווה
  • היסטוריה של טראומה, התעללות, משברים משפחתיים או אירועי חיים גדולים אחרים
  • שאלות על מחשבות עבר או אקטואליות על אלימות של הנבדק כלפי עצמו או אחרים
  • שאלונים או ראיונות שהושלמו על ידי מישהו שמכיר את הנבדק היטב, כמו הורה או בן / בת זוג

 

רוצים לדעת עוד? כל הפרטים על מחלות נפש ודרכי האבחון שלהן, ממתינים לכם באתר:

https://rosh-bari.co.il

 

סימני שאלה בראש

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא