חיפוש

מה ההבדל בין גליובלסטומה ראשוני לשניוני

גליובלסטומה הוא סרטן מוח אלים במיוחד אשר במקרים רבים ניתוח הסרה כירורגי אינו מעלים לחלוטין. סרטן הגליובלסטומה נפוץ בעיקר בקרב גברים מבוגרים אך יכול להופיע בכל גיל ומגדר. הטיפול בסרטן זה לרוב כולל ניתוח, במידה והדבר אפשרי וטיפולי קרינה, כימותרפיה וטיפול בשדה חשמלי, בהתאם למצב הגידולים ומידת התפשטותם במוח. במאמר זה נרחיב לגבי ההבדל בין גליובלסטומה ראשוני לסרטן מוח שניוני.

 

גליובלסטומה בישראל

גליובלסטומה מאובחנת בישראל בקרב כ- 250 אנשים כל שנה ונחשב לסוג הגידול הנפוץ ביותר  אצל מבוגרים. מקור הגידול במרבית המקרים הינו בתאי הגלייה-אסטרוציטים במוח ובגלל צורת גדילתו הדיפוזית הוא עשוי לחדור לאזורים חשובים רבים במוח ולהקשות על היעילות וההצלחה של הטיפולים השונים. להרחבה נוספת על גליובלסטומה GBM  ראו כאן.

 

ראשוני ושניוני

גידול גליובלסטומה יוגדר כראשוני כאשר התפתחות התאים הסרטניים התרחשה במוח מתאי מוח בריאים. סרטן מוח יוגדר כשניוני כאשר הגידול הסרטני התפתח מתאים שכבר עברו שינוי לאחר שסרטן מסוג אחר חדר למוח. לרוב בגליובלסטומה מדובר על גידולים ראשוניים שמקורם בתאי הגליה ולא  מגרורות של גידול סרטני במקומות אחרים בגוף. הגידולים למעשה יכולים להתפתח מגידול בעל דרגת ממאירות נמוכה יותר או להופיע כגידול ממאיר ראשוני.

 

דגירה איטית או התפרצות אלימה

גידולים אלו יכולים להופיע בכמעט כל מקום במוח ובדרך כלל הגידולים אינם שולחים גרורות אל מחוץ למוח. ישנם מקרים שגידולים ראשוניים מסוג זה יכולים להימצא במוח במשך עשרות שנים לפני שהמטופל יחוש בכך, אך ישנם גם מקרים אחרים שבהם הגידול אלים במיוחד וההתדרדרות במצב המטופלים מתרחש בתוך זמן קצר מתחילת ההתפרצות של הגידול במוח.

 

גידול שניוני במוח

גידול שניוני במוח יהיה כזה שמקורו בגידול סרטני באיבר אחר בגוף, דוגמת המעי הגס, השד או הריאה. הסיכון להתפשטות גרורות במוח קיים בכל גידול סרטני בגוף ומקרי הסרטן בעלי הסיכון הגבוה ביותר להתפשטות אל מערכת העצבים המרכזית והמוח הם, סרטן הריאות, סרטן העור, סרטן השד, סרטן המעי הגס וסרטן הכליות.

 

ניתוק ושליחת גרורות

גידול שניוני במוח מתפתח לאחר שתאים מגידול סרטני ראשוני במיקום אחר בגוף ניתקים מהגידול ועוברים דרך מחזור הדם או מערכת הלימפה אל המוח. אופן הקביעה אם גידול סרטני במוח הינו ראשוני או שניוני נעשה על ידי ביופסיה של התאים ובדיקתם במיקרוסקופ. כאשר התאים דומים לאלו של הגידול המקורי, הרי שמדובר בסרטן שניוני ובגרורה של הגידול הראשוני.

התסמינים של גידול שניוני וגרורה במח לרוב דומים לאלה של גידול גליובלסטומה ראשוני במח. התסמינים לרוב נגרמים בעקבות נזק לרקמות חיוניות במח לצד לחץ פנימי הנוצר על תאי המח הסגורים בתוך מבנה הגולגולת.

 

אבחנה מדויקת קריטית לטיפול

לסיכום הנושא, גידולי גליובלסטומה לרוב מתפתחים באופן עצמאי במוח ולכן מוגדרים כגידול ראשוני. גידולי מוח שהתפתחו מגידולים סרטניים אחרים בגוף יוגדרו כשניוניים. ישנה חשיבות לאופן ההגדרה ולמצב הסרטן בשאר הגוף, על מנת להתוות את שיטות הטיפול המתאימה לכל מטופל.

גליובלסטומה

 

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא