חיפוש

מאחורי הקלעים – מדוע הטבק בארץ עולה כל כך הרבה כסף?

עישון הוא "תחביב" נפוץ בקרב תושבי ארצנו הקטנה. בכדי להוזיל את העלויות של הרגל זה, נוטים רבים לעשות את ההסבה מעישון סיגריות "קשיחות" שקונים בחפיסות לטבק בגלגול עצמי. מדוע הטבק בארץ עולה כל כך הרבה כסף? במאמר זה נענה על שאלה זו.

 

הקדמה

עישון הוא הרגל בו "חוטאים" רבים. יש בו יתרונות, יש בו חסרונות, אך העבודה ברורה כשמש – עישון הוא חלק אינטגרלי מהחברה ומחיי היום יום של החיים בה. בכדי לעשן ולצרוך ניקוטין, הלא הוא המאפיין אותו נשאף לצרוך דרך פעולת העישון, בוחרים צרכנים בצורות עישון שונות. החל מקניית פאקטים וחפיסות סיגריות ממותגים שונים ועד לעישון טבק, גם דרך מותגים כאלו ואחרים.

חֲלִיפַת עֶרֶב

מה משפיע על עלויות העישון

הפרפמטרים שישפיעו על מחירי עלויות העישון של טבק או של סיגריות מחפיסות מתרכזים ביצרן הטבק והסיגירות, במיקום בו נרכוש אותן ובכמות אותה נרכוש. חברות שונות, בעלות מותגים שונים, ידרשו עלויות שונות עבור המוצרים שלהם, עובדה זו נכונה לכל שוק צרכני. בהתייחס למיקום, במידה ונרכוש סיגריות בפריפריה, מכירן יהיה זול יותר.

קניית סיגריות בתל אביב, לצורך הדוגמה, תהיה – כמו המון דברים אחרים בעיר – יקרה יותר. גם הכמות אותה נרכוש, כמובן, כמו בכלל שווקי הצרכנות הסיטונאים הקמעונאים, תשפיע על המחירים של רכישת טבק וסיגריות. קניית פאקט סיגריות תהיה זולה יותר מקניית חבילות בודדות של אותו המותג, כמו שקניית טבק בכמות גדולה יותר תהיה זולה יותר מקניית חבילות קטנות יותר, וכן הלאה.

 

עישון טבק VS עישון סיגריות – עלויות

עישון טבק או עישון סיגריות הוא תחום ותיק ובעל משתנים שונים. הוא מסתכם, בסופו של דבר, בהבדל בעלויות. בעבר, טבק היה זול משמעותית אל מול סיגריות "קשיחות", בהיבט של עלות אל מול כמות. כיום, האמנם, מחירי המיסוי של הטבק הועלו בכדי שיתאימו לעלויות סיגריות בחפיסות. מהלך זה נעשה, לפי הממשלה, בכדי להוריד את צריכת העישון בארץ ולהרתיע מעשנים חדשים פוטנציאלים מהתחלת עיסוק בהרגל זה.

עישון טבק

ביקוש גובר, היצע יורד

כמו בהמון תחומי צרכנות שונים, מאז משבר הקורונה קשה יותר להשיג חומרי גלם ומוצרים שונים בשווקים הפתוחים. עלויות הייבוא עלו בעקבות עליית מחירים מבית החברות השונות, והביקוש, עם גדילת האוכלוסין הקבועה, עלה מנגד. מצב זה הוביל לעליית מחירים, ביחד עם אינפלאציה ועם שאר השוק המסחרי בארץ המתייקר, שבסופו של דבר הובילה למאפיין נוסף לעלות הטבק הגבוהה כיום בארץ.

 

לסיכום

כפי שהסברנו במאמר זה, עלויות צריכת טבק כיום יקרות בהרבה מבעבר. הסיבה לכך נובעת מעליית המיסוי בהחלטת הממשלה ומביקוש גובר אל מול היצע נמוך. עם זאת, גם כיום משתלם עדיין לרכוש ולעשן טבק בגלגול עצמי מאשר לעשן סיגריות "קשיחות" מחפיסות.

טַבָּק

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא