חיפוש

התמודדות עם חוזים – כיצד ניתן לשפר זאת?

חוק החוזים קובע, כי חוזה מחייב את שני הצדדים החתומים עליו. לפיכך, חשוב מאוד לבדוק את סעיפיו לפני החתימה, ולהתייעץ במידת הצורך, עם עורך דין. הבנת החוזה יכולה להפיג את החששות, אם ישנם, ולשפר את ההתמודדות אתו.

 

לפני החתימה על החוזה

כדאי לדעת שחוזה סטנדרטי, כזה המורידים מאתר אינטרנט, ניתן גם לניסוח בצורה עצמאית. במקרה הצורך, ניתן להוסיף, למחוק ולערוך, כל סעיף בחוזה.

רובנו נפגוש יותר מפעם אחת חוזה בחיינו, בעיקר בתחום השכרת הדירות, בין אם בתור המשכיר ובין אם בתור השוכר. במקרה כזה, צריכים להופיע שני הצדדים, על כל פרטיהם בחוזה, בתוספת חתימותיהן.

כדאי לבדוק שהשכירות היא עבור מגורים בלבד, ואם יש ציוד נלווה, צריך לציין גם אותו. בחוזה צריך להיות ברור, כיצד יבוצעו התשלומים, ומה יקרה במקרה של איחור או אי תשלום. בנוסף, צריך גם לתת מענה בחוזה, למקרה של תקלות ונזקים בדירה.

 

ביטול חוזה

ישנן מספר סיבות שבגינן, ניתן לבטל חוזה:

  1. חוזה שאינו חוקי – הסכמים וחוזים שאינם תואמים את תקנות הציבור, אינם מוסריים, או אינם בעלי הכשר משפטי, ניתנים לביטול.
  2. ביטול על פי סעיף בחוזה – ישנם חוזים הכוללים סעיפים המאפשרים את ביטולו. לדוגמה, הפרה מהותית של החוזה.
  3. ביטול בעקבות פגם בכריתת החוזה – לדוגמה, חוזה שנעשה למראית עין בלבד.
  4. ביטול בעקבות הפרת החוזה – במקרה וצד אחד נפגע מהפרת ההסכם, בין אם הייתה זו הפרה יסודית ובין של סעיף בחוזה.

 

טרם ביטול החוזה, כדאי לתת לצד המפר ארכה של פרק זמן סביר, כדי שיוכל לחזור ולקיים את החוזה. בכל מקרה של החלטה על ביטול חוזה, מומלץ מאוד להתייעץ עם עורך דין, כדאי לדעת כי הצד המבטל, חשוף לתביעה.

 

הקורונה והתמודדות עם חוזים

משבר הקורונה, יצר מחלוקות רבות בין צדדים החתומים על חוזה. לדוגמה: אנשים נאלצו לבטל אירועים, צרכנים לא קיבלו שירות או מוצרים שכבר שילמו עליהם, מטיילים שרכשו כרטיסי טיסה ואז בוטלו.

במשרד המשפטים, הוקם צוות בין משרדי כדי לדון, כיצד ניתן לפתור את המחלוקות שנוצרו, עקב החוזים שלא קוימו. מצב שעלול לגרור תביעות רבות. ההמלצות אותן פרסמה הוועדה, היו כלליות, ונקטו בגישה של הגעה לפתרון בדרכי שלום.

בנוסף, המליצה הועדה כי במקרה ולא ניתן לקיים את החוזה ככתובו, צריך להגיע להסכם המקובל על שני הצדדים, הקרוב ביותר למקור.

 

לסיכום

חוזה מחייב את הצדדים החתומים עליו. כדאי לדעת, כי גם חוזה סטנדרטי המורד מהאינטרנט, ניתן לשינוי ותיקון, על פי רצון הצדדים. ישנם מקרים בהם החוזה אינו חוקי, למשל: כאשר הוא איננו מוסרי או כאשר הוא מופר באופן מהותי. בכל מקרה, כדאי להתייעץ עם עורך דין, טרם החתימה על חוזה. למידע נוסף אודות חוזי ביטוחים שונים, ניתן לבדוק באתר https://erenfeld-ins.co.il.

תיבת חתימה על חוזה

רוצים לפרסם כתבה אצלינו באתר?
השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם.
אהבתם את הכתבה ? שתפו בקליק
באותו נושא